aaalafkherstext

ورود
x
یا
x
ثبت‌نام
x

یا

چگونه با کودکان خود به خرید برویم

(زمان خواندن: 6 - 11 دقیقه)

خرید کردن با کودکان می‌تواند سخت، عذاب‌آور و از طرفی هم جذاب باشد. اگرچه کودکان به این معروف‌اند که مشکل‌ساز هستند، ولی با این حال می‌توان با آن‌ها به فروشگاه رفت و از خرید کردن لذت برد. با کمی برنامه‌ریزی، تلاش و همچنین روش‌هایی درست برای درگیر کردن کودکان در فرایند خرید، می‌توانید یک خرید بی‌دردسر را همراه با کودکان خود داشته باشید. همچنین، می‌توانید از خرید کردن به‌عنوان راهی ساده و در دسترس برای آموزش مالی کودکان استفاده کنید. در این مطلب، به این موضوع پرداخته‌ایم.

کودکتان در زمان خرید فرشته نیست

بخش اول: خوشحال و راضی نگه داشتن کودک حین خرید

برای این‌که خرید کردن همراه کودکان آسان و لذت‌بخش باشد، اول از همه باید مراقب بود کودکان خوش‌اخلاق و سرحال باشند تا با اعصابی به‌هم‌ریخته و بدون تمام کردن خرید به خانه برنگردیم. برای این منظور این نکات را در نظر داشته باشید.

از خرید کردن در روزهای آخر هفته و به‌خصوص ساعت ۵ عصر به بعد خودداری کنید

فروشگاه‌ها در روزهای آخر هفته و همچنین بعد از تعطیل شدن ادارات، شلوغ‌ هستند. فروشگاه‌های شلوغ معمولاً فضایی را برای سرگرمی کودکان به وجود می‌آورند که عموماً باعث افزایش اضطراب شما می‌شود. اگر نمی‌توانید در این ساعات به فروشگاه‌ها بروید پس بهتر است با برنامه‌ریزی، بعد از ساعت ۷ این‌ کار را انجام دهید. زمانی را انتخاب کنید که فرزندتان سرحال و خوشحال است.

با کودک سرحال و سیر به خرید بروید

اگر کودک شما هر روز، حوالی ساعت ۱ چرت کوتاهی می‌زند، پس بهتر است که خرید مواد غذایی را برای ساعت ۱۲:۳۰ برنامه‌ریزی نکنید. زمانی را انتخاب کنید که کودک شما سرحال، سیر و خوشحال باشد.

یک کودک خسته یا گرسنه احتمال بیشتری دارد که در فروشگاه دردسر درست کند. اگر شما بعد از صبحانه یا هر زمان دیگری که بعد از استراحت و غذا خوردن باشد به خرید بروید، شانس‌تان برای داشتن یک کودک مؤدب و سربه‌راه در حین خرید خیلی بیشتر است. با خود خوراکی یا نوشیدنی ببرید تا در حین خرید با کودکی عصبانی و گرسنه روبه‌رو نشوید. همچنین این کار باعث می‌شود تا او از شما درخواست خرید چیزی را نکند. اگر کودک شما در فروشگاه گرسنه باشد، خیلی بیشتر تمایل خواهد داشت تا هر چیزی را که می‌بیند، بخواهد. همچنین می‌توانید یک قمقمه آب با خود ببرید تا هر زمان که کودک‌تان تشنه‌اش شد مجبور نشوید برای خرید نوشیدنی هزینه کنید.

با کمک کودکتان لیست خرید تهیه کنید

در حین خرید با کودکان، زمان عامل بسیار مهمی است. یعنی شما نمی‌توانید زمان خود را صرف گشتن فروشگاه یا فکر کردن به اینکه چه چیزی می‌خواهید، کنید. قبل از رفتن به خرید، یک لیست با تمامی جزئیات تهیه کنید تا کاملاً بدانید دنبال چه هستید. دانستن اینکه دقیقاً چه چیزی را می‌خواهید بخرید، آن هم قبل از اینکه وارد فروشگاه شوید، به شما کمک می‌کند با اضطراب‌ کمتری خرید کنید و خریدهای هیجانی را تا حد امکان کاهش دهید. اجازه دهید که کودک‌تان نیز در تهیه‌ی لیست همکاری کند یا این‌که به او بگویید برای خودش یک لیست کوچک بنویسد. این کار به کودکان نشان می‌دهد که می‌توانند به خرید کردن به چشم یک تفریح نگاه کنند، نه یک فرایند خسته‌کننده. اگر کودک شما به تکنولوژی علاقه‌مند است پس به او کمک کنید تا با اپلیکیشن‌های مختلف در گوشی همراه یک لیست خرید آماده کند.

ساختن یک لیست خرید نه‌تنها به شما کمک می‌کند تا دفعات کمتری را به دلیل فراموش کردن خرید بعضی چیزها به فروشگاه بروید، بلکه کمک می‌کند تا با کم کردن خریدهای هیجانی پول بیشتری را نیز پس‌انداز کنید. برای جلوگیری از اینکه کودک شما کالاهای غیرضروری بخرد، مطمئن شوید که او می‌داند شما فقط چیزهایی را می‌خرید که در لیست وجود داشته باشند. حتی می‌توانید اجازه دهید که آن‌ها خودشان مواردی را در لیست جای دهند تا خیلی راحت‌تر متوجه این موضوع شوند که خرید فقط از روی لیست انجام می‌شود.

کودکتان در زمان خرید فرشته نیست

قبل از اینکه به خرید بروید به کودک‌تان بگویید که از او چه انتظاری دارید. یادتان باشد که کودکتان چه محرک‌هایی دارد و سعی کنید او را در موقعیتی قرار ندهید که ناگهان کاری ناخواسته انجام دهد. به کودکان بگویید که چه چیزی خوب و چه چیزی بد است. مثلاً «تو می‌توانی در برداشتن وسایل از روی قفسه‌ها به من کمک کنی؛ ولی نمی‌توانی بدون من به دیگر بخش‌ها بروی» یا «تو می‌توانی یک چیز را که دوست داری، برداری؛ ولی چیزهایی را که نیاز نداری، نمی‌خریم.»

از تجربیات گذشته استفاده کنید تا بفهمید که کودک شما تا چه میزان می‌تواند خرید کردن را تحمل کند. اگر کودکتان فقط 45 دقیقه تحمل می‌کند؛ پس ۴ ساعت زمان برای خرید کردن صرف نکنید!

وسایل سرگرم‌کننده همراه داشته باشید

بهتر است قبل از رفتن به خرید یکی از اسباب‌بازی‌های محبوبشان را بردارید. وسایل کوچک و سرگرم‌کننده‌ای مثل بازی‌های دستی، کتاب یا عروسک برای همراه داشتن امن و مناسب هستند.

زمان درست بدهید

اگر قرار است یک ساعت در فروشگاه باشید، پس به آن‌ها نگویید که خرید فقط ۱۵ دقیقه طول خواهد کشید. وقتی که به آن‌ها مدت زمان می‌دهید به آن‌ها می‌فهمانید که تا چه حد باید در فروشگاه دوام بیاورند و تحمل کنند. این کار همچنین به شما کمک می‌کند تا وقتی که از شما می‌پرسند: «چقدر دیگه باید تو فروشگاه باشیم؟» به آن‌ها یک عدد مشخص بدهید.

چند پیشنهاد دیگر برای خرید کردن همراه کودکان

اگر کودک شما حین خرید بدرفتاری می‌کند بهتر است به این فکر کنید که اصلاً آن‌ها را با خود نبرید تا خریدی بهتر داشته باشید. اگر امکان دارد کودک را پیش دوست یا همسایه بگذارید یا زمانی که همسرتان خانه است و می‌تواند کودک را نگه دارد، به خرید بروید.

اگر شما دوستی دارید که وضعیت مشابهی دارد، می‌توانید با برنامه‌ریزی از کودکان یکدیگر نگه‌داری کنید تا هر دو به خرید خود برسید.

برخی از فروشگاه‌ها پرستارهای موقت رایگان برای کودکان ارائه می‌دهند که وقتی عجله دارید یا وسایل زیادی را باید بخرید، ‌می‌تواند یک پیشنهاد عالی باشد.

برای خرید رفتن با کودک برنامه‌ریزی داشته باشید. بهترین زمان برای خرید رفتن با کودکان زمانی است که سرحال و سیر باشند. از خرید رفتن با کودکان در زمان‌هایی که فروشگاه‌ها خیلی شلوغ هستند، بپرهیزید.

مشوق رفتارهای خوب کودکتان باشید

بخش دوم: تشویق رفتارهای خوب کودک

خرید موقعیت مناسبی برای آموزش به کودک است. هنگام خرید علاوه بر خود فرایند خرید، تعامل با کارکنان فروشگاه و دیگر افراد را هم می‌توان به کودکان آموزش داد.

خرید و تقویت مهارت‌های اجتماعی کودک

خرید کردن یک فرصت مناسب برای آموزش و تمرین اعداد، رنگ‌ها و شکل‌ها با بچه‌های کوچک است. برای بچه‌های بزرگ‌تر می‌توان از فروشگاه به‌عنوان مکانی برای تمرین خواندن و مقایسه کردن استفاده کرد. فروشگاه‌های مواد غذایی نیز می‌تواند یک جای بسیار خوب برای آشنا شدن کودکان بزرگ‌تر با خوراکی‌های مغذی و مفید باشد. کودکان خود را در هر سنی تشویق کنید تا با فروشندگان صحبت کرده و مهارت‌های اجتماعی خودشان را تقویت کنند.

تقسیم وظایف با کودکان در خرید

برای کودکان خود وظایفی تعیین کنید تا آن‌ها را در خرید سهیم کند و به آن‌ها کمک کند در این کار مشارکت داشته باشند. بچه‌های کوچک می‌توانند در انتخاب وسایلی که نمی‌شکنند کمک کنند، مثلاً وسایل را از قفسه‌ها، داخل چرخ خرید بگذارند. بچه‌های بزرگ‌تر می‌توانند کارهایی مانند برگرداندن وسایل را انجام دهند یا مسئول لیست خرید باشند.

به کودک خود در فرایند خرید مسئولیت دهید، این کار به او حس مسئولیت‌پذیری می‌دهد و کمک می‌کند که خودش را جمع‌وجور کند.

اگر شما با چند کودک خرید می‌کنید، بچه‌ی بزرگ‌تر را مسئول دیگر بچه‌ها کنید و مطمئن شوید که او در صورت نیاز، به آن‌ها کمک کرده و با آن‌ها خوش‌رفتاری می‌کند.

کودکتان را روی خرید متمرکز نکنید

اگر جشن تولد فرزندتان نزدیک است، یا سریالی تلویزیونی یا کتابی را دوست دارد، از او سؤالاتی درباره‌ی این موضوعات بپرسید. سعی کنید وقتی در فروشگاه هستید تمرکز آن‌ها را بر روی چیز دیگری غیر از خرید کردن بگذارید.

  • اگر قرار است به‌زودی مراسمی برگزار شود و کودک شما هم برای آن‌ خودش را آماده می‌کند، می‌توانید از او بپرسید: «آیا برای رفتن به خانه‌ی دوستت و شب ماندن در آن‌جا هیجان داری؟ وقتی که آن‌جا هستی می‌خواهی چه بازی‌هایی انجام دهی؟»
  • اگر آن‌ها چیزی را می‌بینند که نمی‌توانند از دیدنش دست بکشند، از آن‌ها بپرسید:‌ «می‌بینم که نمی‌توانی از دیدنش سیر شوی. خب چه چیزی را بیشتر از همه درباره‌ی این برنامه دوست داری؟»
  • اگر برای آن‌ها داستانی را خواندید و می‌بینید که از آن لذت برده‌اند، از آن‌ها بپرسید: «به نظر می‌آید از داستان دیشب خوشت آمده است. می‌خواهی دوباره آن را برایت بخوانم؟ فکر می‌کنی هیجان‌انگیزترین بخش آن کدام قسمتش بوده است؟»
  • اگر تولد کودکتان نزدیک است و خیلی هیجان دارد، از او بپرسید: «برای تولدت هیجان‌زده‌ای؟ نمی‌توانم باور کنم که به این زودی به این سن رسیده‌ای! خب دوست داری برای تولدت چه چیزی هدیه بگیری؟»

مشوق رفتارهای خوب کودکتان باشید

وقتی کودک شما رفتار خوبی دارد، به او جایزه دهید. با این‌که خرید کردن برای والدین اضطراب‌آور است، برای کودکان می‌تواند بیشتر از این‌ها اضطراب‌آور باشد. اگر کودک شما به‌خوبی رفتار کرد، حتماً بابت این کار به او تبریک بگویید و حتی برایش جایزه بخرید.

  • تعریف کردن از کودک وقتی رفتار خوبی دارد، به او اعتمادبه‌نفس می‌دهد و تمایل او برای بهتر رفتار کردن در خریدهای بعدی را بیشتر می‌کند.
  • فرقی ندارد که می‌خواهید بگذارید چیزی را که دوست دارند، بخرند، یا پس از خرید آن‌ها را به پارک می‌برید یا وقتی به خانه رسیدید می‌گذارید برنامه‌ی مورد علاقه‌شان را نگاه‌ کنند، به‌هرحال همیشه منتقل کردن این فکر به کودکان که بعد از خرید، کاری برای انجام دادن دارند، می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا با اشتیاق، تمامِ تلاش خود را برای خوش‌رفتاری بکنند.

پیش از خرید رفتن با کودکان حتماً لیست خرید تهیه کنید و در این کار از کودکان نیز کمک بخواهید. در هنگام خرید به کودکتان مسئولیت بدهید. این‌گونه تمرین‌ها باعث مسئولیت‌پذیر شدن او در آینده خواهد شد.

با احساسات کودکتان آشنا باشید

بخش سوم: کنترل کج‌خلقی کودکان

هر قدر مراقب باشید و حال کودکتان را هنگام خرید رعایت کنید، نمی‌توانید 100درصد مطمئن باشید که هیچ رفتار بدی از خودش نشان نخواهد داد. این نکات را برای وقتی که کودکتان هنگام خرید کج‌خلقی کرد، به یاد داشته باشید.

به واکنش اطرافیان به کج‌خلقی کودک بی‌اعتنا باشید

اگرچه شرمنده شدن به‌دلیل واکنش‌های دیگران به کج‌خلقی فرزندتان کاملاً قابل فهم است؛ اما باید بدانید که آن‌ها والدین کودک شما نیستند. به‌طور خلاصه، اصلاً ربطی به آن‌ها ندارد. تا جایی که می‌توانید واکنش‌های منفی دیگران را نادیده گرفته و تمام تلاش خود را برای آرام کردن کودک خود بکنید.

با احساسات کودکتان آشنا باشید

اسم گذاشتن روی احساسات و تشخیص احساس کودک می‌تواند به آرام شدن او کمک کند. مثلاً بگویید: «می‌دانم از این‌که نمی‌توانی آن را برداری یا نمی‌توانی این کار را انجام دهی،‌ عصبانی و ناراحت هستی. می‌فهمم.» همین جملات می‌تواند بهترین راهکار برای آرام کردن آن‌ها باشد.

در هنگام خرید علاوه بر این‌که سعی می‌کنید حواس کودکتان را از خرید و گذر زمان در فروشگاه پرت کنید به رفتارهای مثبت او دقت کنید و آن‌ها را تشویق کنید. تعریف کردن از کودکتان وقتی که رفتار خوبی دارد به او اعتمادبه‌نفس می‌دهد و تمایل او برای بهتر رفتار کردن در خریدهای بعدی را بیشتر می‌کند.

1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

مقالات مرتبط برای پشت پرده خرید

logo-samandehi

treebottom

address    سعادت آبادبلوار پیام | میدان بهرود خیابان عابدی | پلاک ۳  | واحد ۳

tel    ۶۳ ۲۴ ۱۱ ۲۲