aaalafkherstext

ورود
x
یا
x
ثبت‌نام
x

یا

پیش‌نیازهای آموزش سواد مالی به زنان + فایل صوتی

(زمان خواندن: 5 - 10 دقیقه)

در بخش گذشته به اهمیت آموزش سواد مالی به زنان پرداختیم. در این بخش به پیش‌نیاز آموزش سواد مالی خواهیم پرداخت.

قبل از اینکه به دنبال آموزش‌های مالی باشید، باید به عنوان  یک زن و به عنوان یکی از اعضای خانواده و جامعه، کسب درآمد و مشارکت در فعالیت اقتصادی و مالی را وظیفه خود بدانید. بدانید که این کار هم برای شما و هم برای جامعه‌، فواید زیادی دارد و نتیجه آن رشد و توسعه فردی و محیط اجتماعی خواهد بود که در آن زندگی می‌کنید. در هر شرایط اقتصادی که هستید باید دست به کار شوید و انرژی و توانمندی‌های خود را در جهت تولید پول به کار بگیرید. تنها مصرف کننده بودن و همه توقعات را از جامعه، پدر و یا همسر داشتن، چندان منطقی به نظر نمی‌رسد.

شما باید بر روی خودتان متمرکز شوید. احساسات، ترس‌ها، نقاط ضعف و قوت، علایق و استعدادهای خود را بشناسید. اعتماد به نفس خود را تقویت کنید و اطلاعات خود را در مورد قوانین مالی، بازار و همچنین ویژگی‌های دنیای مردانه افزایش دهید تا آمادگی حضور در فعالیت‌های اقتصادی را در خود ایجاد کنید. البته هدف از این مطالب این نیست که خود را شبیه مردان کنید، بلکه هدف این است که با افزایش دانش و اطلاعات بتوانید خود را در برابر آن چه اتفاق می‌افتد، ایمن ومقاوم کنید.

خودشناسی

از خودتان شروع کنید

تمامی کتاب‌ها، تحقیقات و مطالعاتی که درباره‌ی آموزش سواد مالی به زنان است، یک صدا این موضوع را مطرح کرده‌اند که مهمترین مانع پیش روی زنان در زمینه توانمندسازی مالی، عدم خودباوری و اعتماد به‌نفس پایین آن‌هاست. بدون اغراق می‌توان گفت، مهمترین مشکل پیش‌روی زنان در مواجهه با مسائل مالی همین موضوع است، پس برای رفع این مشکل اقدام کنید.

هر آن چه را که لازمه‌ی عزت نفس و افزایش اعتماد به نفس است فرا بگیرید

خانمی برایم تعریف می‌کرد که زمانی مجبور شده بود که به تنهایی به دنبال خانه‌ای برای رهن و اجاره برود. شرایط و وضعیتی که او داشت برایم جالب بود و می‌تواند نکات آموزنده زیادی برای خانم‌هایی که اعتماد به نفس پایینی دارد، داشته باشد. او تعریف می‌کرد «وارد دفتر مشاور املاک شدم، آنجا تعداد زیادی از آقایان نشسته بودند و با صدای بلند در حال گفتگو و معامله بودند. با صدایی ضعیف که انگار از ته چاه در می‌آید، سلام کردم و بی سرو صدا در گوشه‌ای نشستم. آن‌ها از معاملات کلان و خانه‌ها و زمین‌های خیلی گران صحبت می‌کردند و من دچار این اضطراب و شرم بودم که من در بین این همه آقا که همه وضع مالی خوبی دارند، چطور صحبت کنم، آن هم از رهن و اجاره‌ی خانه‌ای به این ناچیزی. حدود 30 دقیقه نشستم تا آقای مشاور املاک متوجه حضور من شود و به من توجه کند. او بالاخره رو من کرد و گفت: خانم هر امری دارید در خدمتم. دوباره با صدایی آهسته گفتم، دنبال خانه‌ای هستم برای رهن و اجاره. با صدایی بلند پرسید: چی؟ رهن و اجاره؟ چقدر می توانید هزینه کنید؟ در همین حین، آقایی محترم با ظاهری ساده وارد بنگاه شد و با صدایی بلند سلام کرد و پرسید با این مقدار رهن و این مقدار اجاره، موردی برای من دارید؟ آقای مشاور گفت: بله، حتما داریم، بفرمایید بنشینید. مبلغ رهن و اجاره‌ای که آن آقا با صدای بلند در حضور همه اعلام کرد خیلی کمتر از مبلغی بود که من داشتم. ناخودآگاه در دلم هم آن آقا را تحسین کردم و هم آنجا تصمیم گرفتم با اعتماد به‌نفس بیشتری کارم را دنبال کنم. من خانه‌هایی را که آن مشاور املاک معرفی کرد، نپسندیدم. به دفاتر املاک دیگری مراجعه کردم. اما آن تجربه بار اول برایم خیلی ارزشمند بود. پس از آن روز، به هر مشاور املاک دیگری که رفتم با صدای بلند سلام کردم و شرایط مالی خود را با اعتماد به نفس شرح دادم و در این بین، اطلاعات و تجربیاتم به نحو چشمگیری افزایش یافتند؛ در نهایت خانه مورد نظر خود را پیدا کردم.»

تجربه بالا با وجود کوتاه بودن، نکات ارزشمند زیادی را در خصوص اعتماد به نفس بیان می‌کند:

خود را همانطور که هستید، بپذیرید. باید بدانید که تعداد بسیاری از آدم‌ها شرایطشان از شما بهتر و تعداد بسیاری نیز در وضعیت سخت‌تری نسبت به شما زندگی می‌کنند. شما خودتان هستید. هیچ کس نباید از شما با خودتان مهربان‌تر باشد. شما باید برای خودتان زندگی کنید و نگران قضاوت‌ها و برداشت‌های دیگران نباشید. در این حالت دیگر دلیلی برای شرم ندارید.

تن صدایتان نباید بیش از حد کوتاه و یا بلند باشد. اما باید در حدی باشد که دیگران متوجه حضورتان شوند. محکم و واضح صحبت کنید.

به زبان بدن خود دقت کنید. صاف بایستید و به چشمان طرف مقابل نگاه کنید. ژشت افراد بااعتماد‌به‌نفس را بگیرید. این کار اعتماد‌به‌نفستان را افزایش می‌دهد.

تمرین کنید و بدانید که همیشه بار اول سخت‌ترین بار است. خانمی که تجربه‌اش را با میان گذاشته، پس از اولین مراجعه اش به دفتر مشاور املاک، اعتمادبه نفسش برای دفعات بعد افزایش یافت. تمرین شما می‌تواند شامل این موارد باشد که مثلا تنهایی به خرید بروید، تنها به کافی‌شاپ ورستوران بروید، تنها وارد دفتر مشاور املاک شوید، بودجه ماهانه خانواده را مدیریت کنید و به تنهایی به مسافرت بروید.

قبل از حضور در یک فضای جدید، در مورد آن اطلاعات کسب کنید. می توانید آن چه که قصد گفتنش را دارید، یادداشت کنید و قبل از حضور در مکان مورد نظر، چندین بار آن را تمرین کنید و تصور کنید که در آن فضا قرار گرفته اید.

ظاهر خود را آراسته کنید. هر چه لباسهای مرتب‌تری داشته باشید، احساس بهتری نسبت به خود دارید. دیگران نیز متقابلا همان احساس را نسبت به شما خواهند داشت.

با رعایت موارد جزئی و مهم بالا، می‌توانید به موفقیت خوبی در افزایش اعتماد‌به‌نفس خود برسید.

احساسات خود را بشناسید

احساسات، ترس‌ها و نقاط ضعف خود را بشناسید

این مسئله خیلی اهمیت دارد که شما نقاط ضعف خود را بشناسید. برای این کار باید با خودتان صادق باشید، نقاط ضعف و ترس‌هایتان را بپذیرید. در واقع کسی که با ترس‌ها و نقطه ضعف‌هایش آشناست، آسانتر می‌تواند آن‌ها را مدیریت کند.  در آغاز یک کار، در مواردی که نگرانی زیادی دارید می‌توانید از یک مشاور و یا دوستی قابل اعتماد کمک بگیرید. به عنوان مثال، خانمی  تعریف می‌کرد؛ نقطه ضعف من این است که با ایجاد کوچکترین مشکل و شنیدن اولین "نه"، ناامید می‌شوم و احساس می‌کنم ادامه‌ی کار برایم غیر ممکن است. در این مواقع با یکی از دوستان صمیمی‌ام صحبت می‌کنم و می‌دانم که می‌تواند کمکم کند. او فردی بسیار خوشبین، شجاع و پرانرژی است و همیشه به خواسته‌های خود می‌رسد. از طرفی به توانایی‌های من ایمان دارد و با مشکل زود ناامید شدن من نیز آشناست. بنابراین همیشه بزرگوارانه از من حمایت و با حرف‌هایش من را به ادامه‌ی مسیر تشویق می‌کند. در واقع یکی از ارزشمندترین دارایی‌هایم همین دوستم است که در آغاز بسیاری از کارها چون مشاوری دلسوز همراهی‌ام می‌کند. نکته جالب‌تر این است که او همیشه در دسترس نیست و من در مواقعی که دچار احساس ناامیدی می‌شوم؛ تصور می‌کنم که اگر او الان این جا بود، چه چیزی به من می‌گفت، و من همه‌ی آن چه را که باید بشنوم از زبان او به خودم می‌گویم و نتایج مثبتش را نیز دریافت می‌کنم.

داشتن یک دوست که به توانایی های شما ایمان دارد و دلسوزانه شما را یاری می‌کند، دارایی ارزشمند و مهمی در ایجاد عزت نفس و اعتماد به نفس نیز می‌باشد.

از اشتباه کردن نترسید

ترس‌هایتان را کنار بگذارید و کاری که موردنظرتان است انجام دهید. اشتباه کردن فاجعه نیست، اشتباه، امری طبیعی و بخشی از وجود هر انسان است. در ادامه استراتژی‌های توانمندسازی را خواهیم گفت. زمانی که به اندازه کافی آموزش ببینید، درصد اشتباه‌‌هایتان کاهش خواهد یافت.

هم‌نشینی با افراد مثبت

انگیزه شما را برای ادامه‌ی راه افزایش می‌دهد. به شما قول می‌دهم که هرگز نمی‌توانید انسان موفقی را بیابید که بدبین و منفی‌نگر است. مثبت اندیشی، ویژگی مشترک همه‌ی افراد موفق است. افراد موفق همه‌ی قوای ذهنی خود را بر موفقیت متمرکز می‌کنند. محیطی که در آن قرار می‌گیرید بر شما اثر می‌گذارد. سعی کنید اطراف خود را با افراد مثبت اندیش و موفق پر کنید.

بر شرم بی‌مورد خودغلبه کنید

بر شرم بی مورد خود غلبه کنید

افراد خجالتی همیشه از دست یافتن به موقعیت های بهتر باز می‌مانند. اگر بر شرم خود غلبه کنید، گامی بزرگ در راه توانمندسازی خود برداشته‌اید. 75 درصد از زندگی ما، در ارتباط با دیگران است. با شرم بی‌مورد، خود را از مهمترین بخش زندگیتان محروم نکنید.

استعداد و علایق خود را بشناسید

قطعا اگر فعالیتی متناسب با استعداد و علاقه خود انجام دهید، انگیزه و احتمال موفقیت در آن کار بیشتر است. تنبل‌ترین آدم‌ها کسانی هستند که استعدادهای خود را کشف نکرده‌اند. اگر شما نیز جز آن دسته از افراد هستید که نمی‌دانید چه استعدادی دارید همین امروز برای کشف آن اقدام کنید. استعداد خود را جدی بگیرید و برایش ارزش قائل شوید.

سرمایه اجتماعی خود را تقویت کنید

در شبکه‌ها و گروههای اجتماعی مختلف مانند گروه دوستان، اقوام، همکاران، روابط همسایگی، انجمن‌های مردم نهاد عضو باشید و از حمایت عاطفی آنها استقبال کنید. حضور در این فضا می‌تواند به افزایش اعتماد به نفستان نیز کمک کند. این شبکه‌ها همچنین می‌توانند در مواقع ضرورت برای تامین منافع مادی به شما کمک کنند. امروزه، شبکه‌های اجتماعی بسیارگسترده و در دسترس هستند. شما می‌توانید با استفاده از این فضا، از تجربیات کارآفرینان موفق در سایر شهرها و کشورها استفاده کنید.

در واقع تلاش برای شکل دادن شبکه‌ای از روابط اجتماعی، به منزله‌ی سرمایه گذاری برای موفقیت و یافتن راه حل در شرایط دشوار است.

تصمیم‌گیری کنید و مسئولیت آن را بپذیرید

تصمیم‌گیرنده نهایی باشید و مسئولیت تصمیمات خود را بپذیرید

شما می‌توانید برای برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری‌هایتان، مشورت کنید. اما تصمیم نهایی را خودتان بگیرید، زیرا شما بیش از هر کس دیگری با اولویت‌ها و خواسته‌هایتان آشنایی دارید. به علاوه باید استقلال و تصمیم گیرنده بودن را تمرین کنید.

زنان موفق را الگوی خود قرار دهید

با قرار گرفتن در مجاورت زنان موفق و آشنایی با تجربیاتشان، می‌توانید از آن‌ها یاد بگیرید که شما نیز می‌توانید.

زنان موفق حمایت کنید

زنان موفق را مورد تشویق و حمایت قرار دهید

در گفتگوهای روزمره خود زنان موفقی را که در اطراف خود می‌بینید، مورد تایید و تشویق قرار دهید. با برجسته کردن موفقیت زنان، ضمن ارائه الگو، اعتماد به نفس هم‌نوعان خود را افزایش می‌دهید؛ همچنین ذهن مردان را نیز برای پذیرش موفقیت‌های زنان آماده می‌کنید.

بر روی خودتان سرمایه‌گذاری کنید. ارزشمند ترین کالایی که در دستان شماست، خودتان هستید. شما به لحاظ هوش و امتیازات لازم برای موفقیت در زمینه‌های مالی هیچ تفاوتی با مردان ندارید، مگر در ذهن خودتان. خود را باور داشته باشید و اعتماد به نفس خود را افزایش دهید.

1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

  دسترسی فعلی شما اجازه مشاهده نظرات تحت این بخش را نمی دهد

logo-samandehi

treebottom

address    سعادت آبادبلوار پیام | میدان بهرود خیابان عابدی | پلاک ۳  | واحد ۳

tel    ۶۳ ۲۴ ۱۱ ۲۲