aaalafkherstext

ورود
x
یا
x
ثبت‌نام
x

یا

امور مالی تافتۀ جدابافته نیستند، آن را مانند هر مهارت دیگری یاد بگیریم

(زمان خواندن: 4 - 8 دقیقه)

اگر درحال یادگرفتن چیز جدیدی هستید، باید از احساس دلهره‌آور تازه‌کار بودن دوری کنید؛ این‌که به دنیای جدیدی وارد می‌شوید و تنها کسی هستید که در آن قدم گذاشته‌اید. این احساس نه‌تنها هنگام یادگیری مسائل مالی بلکه هر مهارت دیگری، ممکن است به‌سراغ شما بیاید و مانع بزرگی برای رسیدن به هدف و ادامه دادن راهتان باشد. زنانی که با دشواری بیشتری امور مالی را یاد گرفته‌اند، ممکن است این حس را شدیدتر و آزاردهنده‌تر تجربه کنند: حس تنها بودن در دنیای مالی. با ما همراه باشید تا متوجه شوید چگونه یادگیری مسائل مالی مانند هر مهارت دیگری می‌تواند راحت باشد و چگونه می‌توان با حس دلهرۀ ناشی از روبرو شدن با این دنیای به‌ظاهر پیچیده مواجه شد.

هیچکس آرایشگر متولد نمی‌شود

در یکی از تحقیقات انجام‌شده درمورد راهکارهای افزایش اعتمادبه نفس زنان در مسائل مالی، یکی از سوالاتی که از خانم‌ها و متخصصان امور مالی پرسیده شد این بود که چه چیزی باعث افزایش اعتمادبه‌نفس شما در امور مالی می‌شود؟

جواب‌های متنوعی به این سوال داده شد؛ ولی بیشترین پاسخ این بود که «افزایش دانش و اطلاعات» در این زمینه، منجر به افزایش اعتمادبه‌نفس می‌شود. بر اساس نتایج این تحقیق تلاش زیادی صورت گرفت تا به زنان توضیح داده شود که یادگیری مسائل مالی مثل هر مهارت دیگری – مانند مهارت آرایشگری- می‌تواند به دور از پیچیدگی و کاملاً در دسترس باشد.

یک تجربۀ جالب

تجربۀ یکی از زنان ثروتمند و موفق را با هم مرور کنیم:

من ده سال پیش تلاش کردم تا اطلاعات و دانشم را دربارۀ موضوعات مالی بالا ببرم و توانستم بنا بر شرایط زندگی‌ام، موقعیت‌های گوناگون مالی را تجربه کنم. ولی در نهایت، به این نتیجه رسیدم که اگر به امور مالی هم مثل مهارت‌های آرایشگری نگاه کنم، اعتمادبه‌نفس بیشتری خواهم داشت.

بنابراین، برای اولین بار یک سری لوازم آرایش جدید خریدم. همیشه دوست داشتم آرایشگری یاد بگیرم. اگرچه یادگرفتن آرایشگری در ابتدا کمی دلهره‌آور به نظر می‌رسید؛ اما آن را شروع کردم. به دلایل بی‌شمار مشابهی، اقدام به آموختن امور مالی هم، چنین احساسی را ممکن است در ما ایجاد کند.

 

در ابتدا تصور می‌کردم من تنها کسی هستم که آرایشگری بلد نیست!

افراد مبتدی در امور مالی و آرایشگری یا هر زمینۀ دیگری، خود را تنها فرد مبتدی روی زمین می‌دانند. البته بخش جدایی‌ناپذیر یادگیری مهارتی جدید، نداشتن اطلاعات است و همین موضوع موجب استرس و دلهرۀ زیادی می‌شود. زمانی که ما خانم‌ها می‌خواهیم مسائل مالی را یاد بگیریم، در بسیاری از مواقع این حس را داریم که تنها آدم مبتدی دنیا هستیم و این حس آزاردهنده مانع از این می‌شود که بتوانیم راهمان را با اعتمادبه‌نفس کافی ادامه دهیم. غافل از اینکه افراد زیادی مثل ما تازه، قدم در راه یادگیری مسائل مالی گذاشته‌اند و فقط با به دست آوردن کمی اطلاعات می‌توانیم بر این حس ناخوشایند غلبه کنیم.

 

تصور می‌کردم که آرایشگری مهارتی بسیار تخصصی است و هیچ انتهایی برای یادگیری آن وجود ندارد

من همیشه فکر می‌کردم که آرایشگری مهارتی بسیار تخصصی است و یادگرفتن آن، از عهدۀ من خارج است. این احساس درمورد یادگیری موضوعات مالی هم وجود دارد. خیلی از ما تصور می‌کنیم که موضوعات مالی بسیار تخصصی، سخت و پیچیده هستند و به همین دلیل، تمایل و اعتمادبه‌نفس کافی را برای یادگرفتن آن‌ها نداریم. یک مثال ساده برایتان بزنم. من در آرایشگری با ماده‌ای به نام هیالورونیک‌اسید آشنا شدم که تا دو هفته پیش هیچ اطلاعاتی دربارۀ آن نداشتم. ولی فهمیدم که این ماده برای رطوبت‌رسانی به پوست است. در زمینۀ مالی هم هر روز اطلاعات ما می‌تواند نسبت به روز قبل کامل و کامل‌تر شود و با یادگیری بیشتر می‌توانیم این نگرانی را از خودمان دور کنیم.

 

با محصولات آرایشی بی‌شماری مواجه شدم که به نظر کارکرد یکسانی داشتند؛ ولی کاملاً متفاوت بودند

تنوع محصولات آرایشی، حتی در داروخانه‌ها، به‌قدری زیاد است که امکان ندارد کسی بتواند با تمام آن‌ها آشنایی پیدا کند. ولی از آن‌جایی که اصول آرایشگری نسبت به مسائل مالی خیلی پیچیده نیست و بدترین اتفاقی که می‌تواند بیفتد اشتباه در انتخاب شمارۀ رژ موردنظر است، خیلی به خودم سخت نمی‌گرفتم. تنها دلیلی که موضوع را کمی بغرنج می‌کرد، این بود که دوست داشتم هرچه سریع‌تر همه‌چیز را یاد بگیرم.

حین یادگیری امور مالی، قطعاً این احساس آزاردهنده را تجربه خواهید کرد؛ ولی فراموش نکنید که یادگیری هر چیزی، شبیه به کشف تدریجی دنیایی جدید است. در اینجا نیز ممکن است با دنیایی از موضوعاتی روبرو شوید که خود را ملزم به یادگیری آن بدانید. این‌که انتظار داشته باشیم از همان روزهای ابتدای یادگیری، حرفه‌ای و ماهر شویم قدری غیرمنطقی و دور از باور است.

باز هم تأکید می­‌کنیم که ندانستن عیب نیست بلکه نپرسیدن عیب است! پس بدون نگرانی، دانشتان را بالا ببرید.

گام‌هایی به‌سوی یادگیری امور مالی

پیروی آن‌چه تاکنون گفته شد، در یادگیری امور مالی مانند هر مهارت دیگری، ممکن است با مسائل مشابه مواجه شویم. آنچه اهمیت دارد این است که بدانیم امور مالی تافتۀ جدابافته نیستند و با در نظر گرفتن چند گام مهم می‌توانیم با این موضوع به‌ظاهر پیچیده روبرو شویم.

هیچ مساله‌ای آنقدر پیچیده نیست که نتوان آن را گام به گام حل کرد

گام اول: با قدم‌های کوچک شروع کنید

هیچ آرایشگری در اولین تجربه‌هایش، عملکردی حرفه‌ای نداشته است. شما هم در ابتدا نیازی به مطالعۀ کتب قطور مالی یا بررسی وضعیت تمام کارخانه‌ها و شرکت‌ها را ندارید. یادگیری هر مهارت جدیدی را با قدم‌های کوچک شروع کنید. همین قدم‌های به ظاهر کوچک اعتمادبه­‌نفس‌تان را در مسائل مالی بالا می‌برد و باعث می‌شود تا مراحل رسیدن به موفقیت را یکی پس از دیگری پشت سر بگذارید.

گام دوم: خودجوش باشید

هنگام مواجهه با هر مشکلی، اولین راه‌حل، تحقیقات ابتدایی و فردی است. هرگاه به نکتۀ جدیدی برخورد کردید، سراغ گوگل بروید و خیالتان راحت باشد که قضاوت نخواهید شد.

اگر دوست دارید سؤالات مالی‌‌تان را از دیگران بپرسید، حتماً در انتخاب فردی که برای پاسخ‌دهی به سؤالاتتان انتخاب می‌کنید، دقت کنید. مثلاً شخصی که دائماً از ورشکستگی شکایت می‌کند، نمی‌تواند گزینۀ خوبی برای کمک به شما باشد. پس با هر کسی مشورت نکنید.

گام سوم: برای خرید محصولات موردنیازتان با افراد مطلع مشورت کنید

فروشندگان اطلاعات مفیدی دربارۀ محصولاتشان دارند. هنگام خرید هر چیزی علاوه بر اینکه باید حواستان باشد تا سرتان کلاه نرود، سعی کنید در ازای خریدتان تا جایی که می‌توانید از فروشنده مشاوره بگیرید.

مثلاً هنگام خرید لوازم آرایش، به توصیه‌های بیوتی‌بلاگرها اکتفا نکنید و نظر فروشنده را دربارۀ رنگی که برای شما مناسب‌تر است، بپرسید. این‌گونه پولتان را بیهوده خرج نکرده‌اید.

دربارۀ مسائل مالی هم می‌توانید با مراجعه به بانک، دربارۀ بیمه‌ها و شرایط اخذ وام‌های مختلف اطلاعات مفیدی کسب کنید. مشورت گرفتن، مکمل تحقیقات اولیۀ شماست. پس به‌وسیلۀ آن می‌توانید اطلاعات جامع‌تر و کامل‌تری داشته باشید.

گام چهارم: در مسائل حیاتی‌تر از مشاوران حرفه‌ای کمک بگیرید

شاید مهم‌ترین گام و لازمۀ یادگیری حرفه‌ای هر چیزی، مخصوصاً موضوعات حیاتی‌تر و تخصصی‌تر، کمک گرفتن از فردی متخصص باشد. اگر احساس می‌کنید در آرایشگری هنوز مهارت کافی ندارید، آرایش یک عروس را به آرایشگر حرفه‌ای‌تر واگذار کنید؛ زیرا ممکن است در غیر این صورت، عکس‌هایی را که قرار است یک عمر جلوی چشم عروس باشند، خراب کنید! بعداً با رفتن به کلاس‌های آرایشگری می‌توانید حرفه‌ای‌تر عمل کنید.

این موضوع در مسائل مالی هم صادق است. اگر مدیریت مسئلۀ مهمی که به‌نوعی با پول در ارتباط است مثل بچه‌دار شدن، خرید خانه یا برنامه‌ریزی برای دوران بازنشستگی، نگرانتان می‌کند، بهترین کار مشورت با متخصصان امور مالی است. پرداخت حق مشاوره مختص ثروتمندان نیست و به شما کمک می‌کند تا شک و تردید را کنار بگذارید و با خیالی آسوده تصمیم‌گیری کنید.

با توجه به تمام چیزهایی که برایتان گفتیم، از شما می‌خواهیم که امور مالی را آن‌قدر پیچیده و تخصصی تصور نکنید که از آن فراری باشید. آن‌ها مانند هر مهارت دیگری به‌راحتی قابل یادگرفتن هستند. برای یادگیری از قدم های کوچک شروع کنید و اطلاعات و دانش‌تان را به اندازه کافی بالا ببرید. درجایی که احساس می کنید تصمیم‌گیری مالی‌تان مهم و حیاتی است همیشه مشاورانی وجود دارند که می‌توانید از راهنمایی‌هایشان استفاده کنید.

1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

  دسترسی فعلی شما اجازه مشاهده نظرات تحت این بخش را نمی دهد

logo-samandehi

treebottom

address    سعادت آبادبلوار پیام | میدان بهرود خیابان عابدی | پلاک ۳  | واحد ۳

tel    ۶۳ ۲۴ ۱۱ ۲۲