aaalafkherstext

ورود
x
یا
x
ثبت‌نام
x

یا

مطلب ویژه دوران کرونا: ۶راهکار برای والدینی که در خانه کار می‌کنند.

(زمان خواندن: 4 - 8 دقیقه)

با شیوع ویروس کرونا تعداد افرادی که به‌ناچار در خانه کار می‌کنند در سراسر جهان افزایش قابل‌ملاحظه‌ای داشته است. بسیاری از این افراد برای نخستین بار در چنین شرایطی قرار می‌گیرند. آیا شما هم در وضعیت مشابهی قرار دارید و برای اولین بار است که مجبور هستید از خانه کار کنید؟ با تعطیلی مدارس و الزام والدین شاغل به دورکاری، مسئولیت‌های کاری و بچه‌داری با هم تداخل پیدا کرده‌اند. این روزها پدر و مادرهای شاغل به‌ناچار همکاران بازیگوشی پیدا کرده‌اند که مدام در حال بهانه‌گیری و سروصدا هستند. پس بااین‌وجود ساعات کاری روزانه شکل همیشگی‌اش را نخواهد داشت.

اگر شما هم از جمله پدرومادر‌هایی هستید که توفیق کار در خانه درکنار فرزندانتان نصیب‌تان شده است خبر خوبی برایتان داریم، اینکه با کمی برنامه‌ریزی، اوضاع می‌تواند خیلی بهتر شود. در این مطلب نکاتی را بررسی می‌کنیم که می‌توانند برای والدین شاغلی که این روزها مجبور به دورکاری شده‌اند، بسیار راهگشا باشد.

مقرراتی برای حفظ آرامش‌تان تنظیم کنید

۱) مقرراتی برای حفظ آرامش‌تان تنظیم کنید.

ساعات کاری‌تان را مشخص کنید و به آن پایبند باشید. با این کار انتظار کودکان برای دسترسی به خودتان را مدیریت و ساعات کاری و زندگی شخصی‌تان را، حتی باوجود تداخل با یکدیگر، از هم جدا می‌کنید.

روانشناسانی که در حوزه‌ی بهبود روابط والدین و نوجوانان فعالیت می‌کنند، به والدین شاغل پیشنهاد می‌کنند که در دوران قرنطینه قوانین مشخصی تنظیم کنند و به آن‌ها پایبند باشند. این قوانین کمک می‌کنند تا با وجود دورکاری، مسئولیت‌های کاری‌تان را به‌درستی انجام دهید. بنابراین زمانی را به تنظیم نیازهای فردی خود با در نظر گرفتن شرایط ویژه‌ای که دارید اختصاص دهید و اولویت‌هایتان را مشخص کنید.

به عنوان مثال اگر خانواده‌ی شما ساعت 9 شب شام می‌خورند، خودتان را مجبور کنید که در این ساعت از کار دست بکشید و به آن‌ها ملحق شوید و وقتی همه خوابیدند دوباره سر کارهایتان برگردید. همچنین می‌توانید به همکارانتان اطلاع دهید که پیام‌ها و ایمیل‌های غیرضروری‌شان را دیرتر پاسخ می‌دهید.

به گفته‌ی روانشناسان اگر توانایی‌تان برای انجام خواسته‌های دیگران را صادقانه مشخص کنید، قدم بزرگی در جهت ارزش قائل شدن برای آن‌ها بدون آسیب به زندگی شخصی‌تان برداشته‌اید.

کارهای ضروری‌تر را در اولویت قرار دهید

۲) کارهای ضروری‌تر را در اولویت قرار دهید.

معمولا افراد صبح‌ها انرژی بیشتری دارند. پس بهتر است کارهایی که به دقت بیشتری نیاز دارند و ضروری‌ترند را صبح‌ها انجام دهید و کارهای کم‌اهمیت‌تر، مثل تماس‌های تلفنی، را به بعدازظهر موکول کنید. با این کار پس از گذشت چند ساعت از شروع روز، قسمت سنگین کارها تمام می‌شود.

علاوه‌براین معمولا بچه‌ها بعدازظهرها بیشتر بهانه می‌گیرند و دوست دارند بازی کنند. پس اگر تا آن موقع بیشتر کارها را تمام کرده باشید، احتمال این که مجبور به نیمه‌تمام گذاشتن‌شان بشوید کمتر می‌شود.

سعی کنید کارهایی که به بعدازظهر اختصاص می‌دهید، طوری باشند که همزمان با انجام آن‌ها بتوانید به کودکان هم رسیدگی کنید.

به مسئولیت‌های کاری همسرتان نیز اهمیت دهید

۳) به مسئولیت‌های کاری همسرتان نیز اهمیت دهید.

اگر همسرتان هم در خانه کار می‌کند، شیفت رسیدگی به بچه‌ها را طوری تنظیم کنید که او نیز به کارهایش برسد. با این کار احتمال مشاجرات زناشویی نیز کمتر می‌شود. پس هر روز صبح برنامه‌ی کاری‌تان را با همسرتان در میان بگذارید و با هم هماهنگ باشید.

به عنوان مثال اگر همسر شما از ساعت 9 تا 11 صبح باید در ویدیو کنفرانس مهمی شرکت کند، شما موظفید در این ساعات از بچه‌ها نگهداری و خانه را برای همسرتان ساکت و آرام کنید. بعد از ساعت 11 شیف‌تان را عوض کنید!

با برنامه‌ریزی صحیح، علاوه‌بر این‌که برنامه‌های کاری با هم تداخل پیدا نمی‌کنند و هر دوی شما به کارهایتان خواهید رسید، احترام و همکاری نیز بین‌تان تقویت می‌شود.

سر بچه‌ها را گرم کنید

۴) سر بچه‌ها را گرم کنید.

وقتی هر دوی شما کار مهمی دارید که باید سریع‌تر انجام شود، سعی کنید سر بچه‌ها را نیز به کاری گرم کنید. البته این کار فقط به حرف آسان است!

مریم مادر چهار کودک است و به خانواده‌هایی که به بچه کوچک دارند، توصیه می‌کند که خانه را به چهار یا پنج بخش اصلی تقسیم و هر بخش را به کاری اختصاص دهند. مثلا اتاق نشیمن برای تماشای تلویزیون و اتاق‌خواب‌ برای نقاشی باشد. سپس بچه‌ها را 15 دقیقه یک‌بار بین این بخش‌ها بچرخانید.با این کار بهتر می‌توانید بچه‌ها را مدیریت کنید. خودشان هم بدون این که حوصله‌شان سر برود به انجام کارهای مختلف تشویق می‌شوند.

بچه‌های بزرگ‌تر را به گردگیری و مرتب کردن خانه و حیاط مشغول کنید. مثلا گردگیری یک دوربین دیجیتال قدیمی و عکاسی با آن می‌تواند برای بچه‌ها خیلی جالب باشد.

 می‌توانید به‌دلخواه خودتان لیستی تهیه کنید و از بچه‌ها بخواهید وسایلی که در لیست آورده شده‌اند را از جاهای مختلف خانه پیدا کنند.

همچنین می‌توانید از بچه‌های مدرسه‌ای و بچه‌های بزرگ‌تر بخواهید تا درباره‌ی موضوعاتی که علاقه دارند تحقیق کنند و در آخر گزارش کارشان را برای شما بیاورند، درباره‌ی موضوع موردعلاقه‌شان نقاشی بکشند یا داستان بنویسند یا اگر به اندازه‌ی کافی بزرگ هستند، آموخته‌هایشان را سر میز شام به شما هم یاد بدهند.

صبور باشید

۵) صبور باشید.

دوره‌ای که در آن هستیم، برای همه عجیب است و استرس حاصل از آن می‌تواند برای بچه‌ها و والدین اثرات منفی زیادی داشته باشد.

اگر بچه‌ها عادت دارند وقتی در خانه هستید مرکز توجه شما باشند، درک کنید که نادیده گرفته شدن از جانب شما وقتی در حال کار کردن هستید، برای آن‌ها کمی عجیب و گیج‌کننده است. پس سعی کنید توجه‌تان را بین کار و بچه‌ها تقسیم کنید. مثلا وقتی در حال تایپ کردن هستید، با بچه‌ها که در حال گریه کردن هستند حرف بزنید.

به گفته ی روانشناسان کودکان دوست دارند با آن‌ها ارتباط چشمی برقرار کنید، به حرف‌هایشان گوش دهید تا مورد توجه شما قرار بگیرند. بنابراین اگر زمانی را تنها به آن‌ها اختصاص دهید این نیازها سریع‌تر برآورده می‌شوند.

در برنامه‌ی روزانه‌ جایی برای آرامش خود باز کنید

۶) در برنامه‌ی روزانه‌ جایی برای آرامش خود باز کنید.

برای حفظ قوا و توان‌تان در طول روز، شب‌ها استراحت و برای باقی روزها برنامه‌ریزی کنید. به عنوان مثال اگر شب‌ها پیش از خواب کتابی الهام‌بخش بخوانید، روز کاری بعدی را با طراوت و آمادگی بیشتری شروع خواهید کرد.

سعی کنید در برنامه روزانه‌تان حداقل یک فعالیت‌ که مربوط به کار یا نگه‌داری از بچه‌ها نیست بگنجانید. مثلا 10 دقیقه در روز زیر نور مستیم خورشید قدم بزنید، صبح‌ها کمی زودتر بیدار شوید و صبحانه‌تان در سکوت میل کنید یا دقایقی را به آبیاری گیاهان اختصاص دهید. این کارهای به‌ظاهر کوچک، به شما کمک می‌کنند تا نیروی از دست‌رفته‌تان را بازیابید و با استرس کمتری مسئولیت‌های کاری و بچه‌داری را انجام دهید.

شما تنها نیستید

شما تنها نیستید!

طی سه ماه اخیر که ویروس کرونا شیوع پیدا کرده است خانواده‌های زیادی مجبور شده‌اند به‌صورت دورکاری و کار در منزل به شغل‌شان ادامه دهند. در این میان با تعطیلی مهدکودک‌ها و مدارس، کودکان و نوجوانان هم در منزل کنار والدین هستند. کار کردن در چنین شرایطی قطعا سختی‌های زیادی به همراه خواهد داشت و بهتر است خانواده‌ها انتظار نداشته باشند که با کیفیت و بهره‌وری همیشگی‌شان کار کنند. پس نگران نباشید و برای آرامش خودتان چندنکته را فراموش نکنید اینکه این شرایط نه تنها برای شما بلکه برای والدین زیادی که در سراسردنیا مشغول کارند وجود دارد، این بحران گذرا است و شما به شرایط عادی زندگی تان باز خواهید گشت پس با در پیش گرفتن چند راهکار ساده می‌توانید وضعیت کار و زندگی‌تان را تحت کنترل دربیاورید.

1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

  دسترسی فعلی شما اجازه مشاهده نظرات تحت این بخش را نمی دهد

logo-samandehi

treebottom

address    سعادت آبادبلوار پیام | میدان بهرود خیابان عابدی | پلاک ۳  | واحد ۳

tel    ۶۳ ۲۴ ۱۱ ۲۲